Cum îmi doresc eu “self branding-ul”

Photo by rawpixel.com on Pexels.com

Deși cunoștiințele mele în materie de marketing nu sunt printre cele mai avansate, am cam înțeles în mare parte la ce se referă acest self-branding, care-i ajută pe alții să facă bani prin expunerea propriei persoane în fața unui public, folosind diferite strategii. La noi, cele mai populare par a fi cele care implică deținerea unui canal de vlogging pe YouTube (booktubing-ul de care mă ocup eu nu intră în categoria asta, din punctul de vedere al expunerii) și postarea frecventă a videoclipurilor ce conțin material interactiv pentru adolescenți, cu precădere; postări de tipul storytime, tag-uri și Q&A-uri cu răspunsuri la întrebări “picante”. Recunosc că urmăresc și eu câțiva dintre acești vloggeri precum Marilu (pe care o apreciez sincer) sau Codrin Bradea (deși conținutul său s-a schimbat de-a lungul anilor și, deși e popular, nu se prea încadrează în categoria de “influenceri” descrisă de mine mai sus). Cu toate acestea, din vagile mele cunoștiințe de marketing, știu că cel mai important lucru atunci când îți construiești brand-ul personal este să știi cărui public te adresezi. Eu am avut câteva încercări de-a lungul vremii să ies din sfera mea de pasionați de lectură, dar ceva n-a mers bine de fiecare dată și am decis mereu să dau înapoi.

Popularitatea nu este ceva ce caut cu îndârjire. Nu îmi doresc să ajung în trending pe YouTube cu videoclipuri de tipul “clickbait” sau în care să-mi expun viața intimă. Poate că-mi face o anumită plăcere să descopăr experiențele altor persoane, însă mi-aș dori mai mult ca eu să mă fac remarcată printr-un alt gen de expunere în fața internetului. Mi-ar plăcea ca genul care să predomine în cazul meu să fie cel de #lifestyle, ca în cazul vloggerițelor mele preferate care sunt – surpriză! – mămici. Colleen (Miranda Sings) și Cristina Cioabă de la noi se enumeră printre persoanele pe care eu le urmăresc cel mai des pe YouTube. Dat fiind faptul că am 21 ani și niciun copil despre care să vorbesc (fiți convinși că voi vrea să fac clipuri pe această temă când va veni vremea!), consider că am totuși o grămadă de alte activități, tips&tricks, etc. din viața de zi cu zi pe care le-aș putea împărtăși cu oamenii în mediul online, însă problema se reducere mereu la “reach” (adică rating-ul virtual când vine vorba de public). Am reușit să am zeci de mii de vizualizări doar la o recenzie video făcută intenționat pentru a atrage atenția la 17 ani, însă nu acela e genul de conținut pe care aș vrea să-l promovez. Nu vreau să promovez lucruri scandaloase, doar în cazul în care sunt fictive (nu minciuni, ci scene din cărți).

Branding-ul meu personal la nivel micro pe care am reușit să-l formez în cei cinci ani de când am devenit persoană publică (e doar o formă de a spune lucrurile, având în vedere că numele meu apare de atunci pe patru coperți de carte) este unul care mă satisface din punct de vedere al calității, căci consider că am reușit să atrag și să mențin în comunitatea mea mică doar oameni cu mintea deschisă și viziune modernă asupra viitorului (publicul meu țintă, însă asta e greu de formulat când creezi o reclamă pentru Facebook, de exemplu). Cu toate acestea, oricine ar tinde spre mai mult. Scopul meu principal activând pe internet este acela de a 1) îmi vinde cărțile (ce în curând sper să nu mai fie sub egida niciunei edituri, ci doar în proprietatea mea) și 2) de a deveni genul de “influencer” care abordează mai multe domenii ce intră in categoria de #lifestyle și care e apreciat tocmai pentru lucrurile pe care le face diferit față de alții;

nu spun acest lucru în sens de “eu sunt specială și unică și merit atenție pentru asta”, ci în sensul de “printre atâția creatori de conținut speciali și unici, vreau și eu să am un loc mai bine plasat fiindcă simt că am lucruri utile de împărtășit cu o masă mare de oameni”.

Aici putem începe să vorbim despre domeniul care mi-a cucerit sufletul fără să știu dintotdeauna și anume, psihologia. Cel mai mult mi-a plăcut să analizez situații, persoane, emoții. Dacă ar exista un tip de influencer care să își formeze un self-branding în această direcție, aș accepta bucuroasă poziția începând de acum. Nu cred că voi fi niciodată acea persoană cu poze “fashion” pe Instagram, fiindcă, deși îmi place să-mi cumpăr haine și să creez outfit-uri, aceasta nu e nici pe departe pasiunea mea cea mai mare. Nici machiajul nu e o pasiune pentru mine, nici măcar un hobby, fiindcă am doar un nivel de bază în ceea ce privește produsele cosmetice și nu vreau să intru mai profund în această lume a “frumuseții” (#beauty). Nici să povestesc lucruri nu mă prea pricep, aparent sunt interpretată ca fiind arogantă mereu când încerc să împărtășesc o bucățică din viața mea reală pe internet și, oricum, am explicat într-o postare anterioară că discursul verbal nu e punctul meu forte. Ce pot face atunci?

Mă pricep să scriu. Am cât de cât un ochi artistic, pot fotografia și filma lucruri interesante din unghiuri favorabile și să le confer un sens într-o creație mai mare. Mă pot folosi de tonul meu prietenos pentru a-i încuraja pe oameni să-și urmeze visele, cumva, dar mi-e greu să fiu vulnerabilă în fața unei camere atâta timp cât știu ce hău plin de ură se poate căsca pe partea cealaltă, după postarea materialului pe internet. Pot să recomand produse, fiindcă niciodată nu aș minți cu adevărat despre ceva (doar minciunile albe impuse de conținutul promo-ului); nu aș promova niciodată ceva oribil sau care-mi încalcă moralitatea. Cel mai bine mă pricep la a fi haotică și a crea lucruri pline de imperfecțiuni pe care eu le iubesc, fiindcă imperfecțiunile dau de înțeles pentru mine că acolo există viață, dăruire și sinceritate. Nu știu cum să targetez toate aceste trăsături și abilități ale mele pentru a atrage în comunitate oameni asemănători, pozitivi, cu pasiune pentru cultură și dezvoltare personală (am credința că acesta e și genul de oameni care ar aprecia romanele mele), însă sper ca ușor-ușor să ajung acolo. Trebuie să descopăr odată și-odată cheia care va dezlega misterul popularității online pentru oamenii ca mine.

Sper că e lesne de înțeles că în viziunea mea eu, cărțile mele și tot ce creez sau public pe internet este de fapt unul și același lucru, adică totul se reîntoarce la sine și nu încerc să mă dedublez sau să-mi creez personalități diferite pentru a îndeplini anumite scopuri. Cumva, dacă unui om îi displace o încercare de-a mea de a posta un videoclip diferit (cum sunt cele recente în care recit poezii), asta înseamnă automat că nu mă place pe mine; iar dacă nu mă place, n-ar trebui să mă urmărească, fiindcă eu de asemenea văd oamenii pe care-i urmăresc și-i apreciez online ca pe niște întreguri, deci, prin urmare, mi-ar plăcea orice ar posta fiindcă îmi place de ei cu adevărat. Are sens ce zic? Lăsând la o parte lamentările mele personale, am o întrebare pentru voi care poate va face lumină și-n cazul meu:

Cum alegeți “influencerii” care vă plac? Care sunt criteriile pe care trebuie să le îndeplinească pentru voi o persoană pentru a vă face să o urmăriți pe toate rețelele de socializare zilnic?

Lasă un comentariu!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.